Als je een nieuw product of een nieuwe dienst gaat ontwikkelen, denk je na over veel dingen, waaronder je waardepropositie. 

Een waardepropositie is niet iets dat je verzint met het management team in een meeting room – althans, dat zou niet zo moeten zijn. Een goede waardepropositie is gebouwd op klantinzicht. Het omschrijft de unieke waarde van het product voor een specifieke doelgroep. Dat betekent dat je onderzoek moet doen, dat je de mensen voor wie je je product maakt door en door moet leren kennen. 

Alleen als je weet welke behoeftes je klanten hebben, kun je een propositie ontwikkelen die aansluit bij hun wereld. Een propositie die anders is dan die van concurrenten.

Een waardepropositie is niet iets dat je verzint met het management team in een meeting room – een goede waardepropositie is gebouwd op klantinzicht.

Lia Bardoel

Hulp nodig met je waardepropositie?

Lia Bardoel — Lead Service Design & Innovatie

lia.bardoel@valsplat.nl 020 330 54 54
Drie Valsplatters die post its aan het plakken zijn om het raam

Zo helpen wij je met je waardepropositie

We gaan samen met jou en je team aan de slag om een klantgerichte waardepropositie neer te zetten. Dat doen we in een aantal stappen:
 

  1. Scopen. We vullen samen met je team het waardepropositie canvas in. Zo zien we wat jullie allemaal al weten, en waar nog kennisgaten zitten.
     
  2. Onderzoek. We doen onderzoek om er achter te komen wat de belangrijkste klantbehoeften zijn. We brengen in kaart waar klanten tegenaan lopen, welke taken ze vervullen, wat ze frustreert. Vaak doen we dat in de vorm van diepte-interviews, met daaraan gekoppeld een survey. 
     
  3. Oplossingen. Door het onderzoek weten we precies tegen welke problemen klanten aanlopen en waar dus kansen liggen. Samen bepalen we hoe we vanuit jouw organisatie en merk die kansen kunnen pakken. In een workshop bedenken we nieuwe concepten, nieuwe oplossingen. Het resultaat: een aantal waardeproposities.
     
  4. Experimenteren. We toetsen de beste waardeproposities bij de doelgroep. Dat doen we door experimenten op te zetten. Zo leren we welke propositie het beste aansluit op de wereld van je klanten. Die propositie kunnen jullie vervolgens met vertrouwen en zekerheid doorontwikkelen. 

Wat je van ons mag verwachten

We hebben al heel wat waardeproposities ontwikkeld. We zijn echte onderzoekers: we zijn precies, we zijn scherp. En met onze ontwerpkennis kunnen we op basis van die inzichten de juiste oplossingen bedenken. Dit is wat je van ons mag verwachten als we samen aan de slag gaan:
 

  • Ervaren researchers die je team op sleeptouw nemen. We doen al onderzoek sinds we in 2000 met Valsplat begonnen. Het zit in ons dna. Het is het fundament van alles wat we doen.
     
  • Een strategische blik. Je krijgt meer dan een handjevol inzichten van ons. We werken je waardepropositie in detail uit en we denken mee over de toepassing, over de vervolgstappen na je experiment.
     
  • De afgelopen 25 jaar hebben we onderzoek- en designwerk gedaan voor zo’n beetje elke grote speler op de Nederlandse markt die digitaal serieus neemt. Die opgebouwde kennis – daar pluk je de vruchten van.
Lia Bardoel

Je mag ons altijd mailen of bellen

Lia Bardoel — Lead Service Design & Innovatie

lia.bardoel@valsplat.nl 020 330 54 54