De uitdaging
Mensen kopen steeds meer online. Bedden zijn geen uitzondering. Nieuwe spelers met goedkope, one-size-fits-all producten verschijnen op het online toneel. Auping wil daar een ultieme klantervaring tegenover zetten: online je bed kopen, maar dan alsof je in de winkel staat. Met precies het advies dat je nodig hebt én het Auping gevoel.
Maar hoe moet dat eruit zien?
De oplossing
We hebben ons verdiept in de Auping’s wereld, hun verhaal, hun design. We zijn de winkels ingedoken voor interviews met resellers. We hebben klanten gesproken. We hebben internationaal surveys uitgezet. En vanuit al deze kennis hebben we in een paar sprints het nieuwe Auping.nl uitgewerkt – een platform die klaar is voor de online toekomst.
Services
UX research
UX visie
Design principes
Style guide
Interaction design
Visual design
Wie is Auping? En wie zijn haar klanten?
Voordat we gingen ontwerpen of oplossingen bedachten, wilden we eerste goed snappen wie Auping precies is. En wie haar klanten zijn. Daarom deden we drie dingen:
#1 We bezochten winkels om te praten over alles wat dealers zien en weten. We leerden over het belang van fysieke winkels in het slaapdomein: mensen willen aanraken, voelen en liggen. Ze willen advies.
#2 We zijn in bestaande rapporten gedoken en spraken medewerkers om meer te leren over het merk Auping, hun producten en klanten. Dit maakte snel duidelijk welke kennis er al was en wat we nog uit moesten zoeken.
#3 We interviewden klanten om hun ervaring te begrijpen. We leerden bijvoorbeeld over het belang van een kwalitatief goed matras – de meeste mensen beginnen daar hun zoektocht. We ontdekten hoe belangrijk reviews, winkelbezoek en productdetails zijn. Klanten deelden hun frustraties. We kregen inzicht in wat ze dachten, voelden en wat ze spannend vonden.
“Het kost veel tijd. Ik heb het matras dat ik zoek nog steeds niet gevonden: een hard matras geschikt voor mijn huisstofmijt allergie.”
Het fundament voor het design leg je samen
Na wat voorwerk begrepen we Auping’s verhaal, prioriteiten en de klantbehoeften. We gebruikten dit om een UX visie, design principes en style guide op te stellen – de bouwstenen voor het nieuwe platform.
Dat deden we samen met Auping: het is belangrijk dat alle betrokkenen geloven in de uitgangspunten. Dus we brachten verschillende teams bij elkaar (van branding, tot marketing en e‑commerce) en deden een workshop om samen het fundament van het nieuwe online platform te leggen.
Het is niet altijd makkelijk om gemeenschappelijke grond te vinden. Er zijn binnen elke organisatie verschillende perspectieven, belangen en doelen. Maar het mooie van zo’n sessie met mensen uit alle hoeken van het bedrijf, is dat het uiteindelijk zorgt voor verbinding, begrip en een cultuur van nieuwsgierigheid.
Sprinten naar een uitgewerkte concept car
De bouwblokken stonden en het doel was helder: een online platform waar je comfortabel kan shoppen, inspiratie kan vinden en persoonlijk advies kan krijgen om jouw ultieme slaapoplossing te vinden.
We deden, samen met het team van Auping, een aantal korte sprints waarin we de belangrijkste flows hebben ontworpen en getest met gebruikers.
Stap voor stap scherpten we de concept car verder aan en na de sprints leverden we het op aan Auping.
Om je een beter gevoel te geven bij het concept, lichten we onze drie favoriete elementen kort uit:
#1 Rustige en functionele pagina’s. De nieuwe productpagina’s beschikken over een configurator om je slaapoplossing te customizen en een ‘matras wizard’ die helpt om het perfecte matras uit te kiezen. Je kunt makkelijk je keuzes opslaan en delen. Daarnaast kun je snel zien wat de dichtstbijzijnde winkel is. Deze elementen zijn niet uit de lucht komen vallen: door de interviews wisten we hoe belangrijk ze zijn voor klanten.
#2 Lookbook. In het lookbook laten we klanten samenstellingen zien vanuit verschillende hoeken. Via linkjes kunnen ze vervolgens makkelijk op de productpagina terechtkomen. Een soort showroom, maar dan online. We hebben hiervoor gekozen omdat we in ons onderzoek zagen dat fysieke winkels nog steeds erg belangrijk zijn tijdens de aanschaf van slaapoplossingen.
“Het lookbook geeft me een duidelijk beeld van wat ik kan verwachten. Het maakt het persoonlijker: ze doen voorzetjes en ik kan er stukjes uithalen om mijn eigen bed samen te stellen.”
#3 Verhalen en inspiratie. Dit onderdeel bevat kennis, tips en verhalen over rust en slapen. De content linkt bezoekers door naar de visie en producten van Auping. Het is een mooi voorbeeld van hoe merk en klantbehoeften samenkomen. Enerzijds hebben we deze feature ontworpen vanuit merkperspectief: Auping wil haar expertise laten zien in het slaapdomein. Anderzijds is het gebaseerd op een concrete klantbehoefte: voor veel klanten zijn slaapproblemen de reden om te zoeken naar een nieuw bed; in die zoektocht willen ze graag advies.
Van kennis over het merk en klanten, naar bouwstenen voor het design, naar een geteste een uitgewerkte concept car. Zo bouw je een solide online platform. Eentje die zowel de doelen van het merk als klanten dient.
Wil je meer weten over ons werk voor Auping? Neem gerust contact met ons op.
Wil je ander werk zien? Dat kan hier.