Even een denkoefening: stel je een wereld voor zonder de kunsten. Hoe zou die wereld eruitzien? Daar is veel over te zeggen, maar het antwoord kunnen we kort houden: verschrikkelijk. 

The Artist blaast leven in alles wat hij aanraakt. Elk canvas dat je hem aanbiedt krijgt vorm en kleur, en laat je zintuigen meedoen. Een bedrijfsnaam wordt een logo. Een website een gebruikerservaring. Een verzameling droge feiten een brand story. Oneffenheden poetst hij weg, sterke punten gaan in het volle licht. Het is simpel: mensen werken nu eenmaal liever met mooie spullen dan met lelijke. Een prachtige app wint het altijd van de grijze muis-variant, al is de inhoud exact hetzelfde. Schoonheid is keiharde valuta.

Superpowers

  • Hij is een magiër: met drie drukken op de knop kan hij iets moois creëren. 

  • De verpakker van de boodschap: hij creëert niet alleen de data, maar vangt ook de inhoud van het product in woord en beeld.

  • Design is alles: het kan je product naar een hoog niveau tillen en mensen verslaafd maken. Wijlen Steve Jobs kan daarover meepraten.

Kryptonite

  • The Artist is notoir onzeker: kunst en design zijn smaakgevoelig, dus je doet het nooit goed voor iedereen.

  • Kan misleiden: hij is in staat inhoudelijke lelijkheid te verbloemen door een strak design en mooie teksten.

  • Twee letters: AI. 

The Artist In de praktijk

The Artist is overal waar je mooi design ziet. Van Apple tot Instagram en Nike: The Artist kan de essentie van je merk vangen in één enkel logo, dat iedereen uit duizenden herkent en een gevoel oproept.


Aartsvijand

Hij kijkt met groot vrezen naar The Robot. Ga maar na: The Artist heeft jaren gezwoegd om een eigen stijl te creëren, en dan komt ineens AI om de hoek kijken met z’n Midjourney en ChatGPT. Gratis design en copy in minuten. Waar gaat dat heen? Wat betekent dat voor hem?


Bondgenoot

Hij is een gouden duo met The Cupid. Samen maken ze je verliefd op een product of dienst: zowel innerlijk als uiterlijk. En hij beseft het zelf misschien nog niet, maar The Robot zou ook een vriend van hem kunnen worden. AI kan simpele taken van hem overnemen, zodat The Artist meer tijd heeft voor het échte designwerk.

Samenvatting

Natuurlijk: uiteindelijk gaat het om de inhoud van je product of dienst. Maar het is The Artist die alles prachtig verpakt en presenteert. En daarom onmisbaar.

Wil je de Heroes of Value leren kennen tijdens een workshop?

Vraag een gratis kaartenset aan. In onze bijbehorende workshop leer je hoe je de Heroes praktisch kunt inzetten om je product of dienst te verbeteren.

Robbert Hesp

Meer weten over de Heroes of Value? Laten we kennismaken!

Robbert Hesp — Account Lead

robbert.hesp@valsplat.nl 020 330 54 54