The Cashier kun je beschouwen als de controlekaart: ze gaat over ons eigenbelang. En dat is een verschil met de andere Heroes of Value, die juist allemaal gaan over extra waarde die we aan onze klanten kunnen bieden. Zie haar zitten, achter haar kassa. Geduldig luistert ze naar alle nieuwe plannen en ideeën. Daarna begint ze druk te rekenen en te rinkelen: kosten, baten, targets, KPI’s… En dan volgt er al snel een ontnuchterende monoloog, beginnend met de woorden: Alles leuk en aardig, maar…’ 

Vergis je niet: ze is zeker niet altijd uit op winst. Wat vooral telt voor haar zijn meetbare resultaten, uitgedrukt in KPI’s. The Cashier is in wezen een wandelende reality check. Je kan niet zonder haar, en je wil niet zonder haar: dat komt neer op niet behaalde doelen en rode cijfers.

Superpowers

  • Cashier is bedachtzaam en kan overal de win-wins en saleskansen in zien. 

  • Maakt alles inzichtelijk en meetbaar. 

  • Money makes the world go round: vitaliteit van een bedrijf is altijd aan geld gerelateerd

  • Kan meedogenloos zijn: soms moeten er ontslagen vallen of andere ingrijpende beslissingen genomen.

Kryptonite

  • Partypooper: ze kan je genadeloos uit de droom helpen.

  • Ze heeft weinig gevoel voor creativiteit, schoonheid en idealen: dat is nogal eens eens een bezuinigingspost.

  • Vaak inflexibel en behoudend.

The Cashier in de praktijk

Ze is je loonstrookje en je kerstbonus. Ze zit in boekhoudprogramma’s als Exact, Twinfield en Yuki. Maar The Cashier gaat ook over meetbaarheid en kwaliteit, zoals de Net Promotor Score, Google analytics en statistieken op LinkedIn.


Aartsvijand

Met The Idealist en The Artist mondt het weleens uit in oogrollen: hun werk is wat moeilijker in geldwaarde uit te drukken. En volgens de Cashier zijn hun plannen vaak onhaalbaar of niet schaalbaar.

Bondgenoot

The Cupid is altijd lekker schaalbaar, want liefde voor een product of dienst maakt gul. Ook The Coach klikt uitstekend: hij houdt net zoveel van resultaten en doelen. .

Samenvatting

Ze is oppermachtig als het gaat om overleven: voor niks gaat de zon op. Geef je haar te weinig ruimte, dan kan je hele bedrijf ten onder gaan en je succes stoppen. Neemt ze echter zelf onverantwoorde risico’s, dan kan ze in het meest dystopische geval de hele wereld ineen laten storten op een keiharde beurskrach.

Wil je de Heroes of Value leren kennen tijdens een workshop?

Vraag een gratis kaartenset aan. In onze bijbehorende workshop leer je hoe je de Heroes praktisch kunt inzetten om je product of dienst te verbeteren.

Robbert Hesp

Meer weten over de Heroes of Value? Laten we kennismaken!

Robbert Hesp — Account Lead

robbert.hesp@valsplat.nl 020 330 54 54