Sinds 2000 zijn we op een missie: de digitale wereld menselijk maken.

Om die missie concreet te maken, hebben we zes thema’s gedefinieerd waar we in ons werk extra op inzetten. Omdat we er impact mee kunnen maken.

Maar de vraag blijft: wat betekent impact in de praktijk? Komt het terug in alle projecten? En zeggen we ook nee’ tegen klanten als we merken dat we geen impact kunnen maken?

De eerste klap is een daalder waard

We werken graag voor bedrijven en organisaties die goed willen doen voor mens, maatschappij en milieu. Die verantwoord willen ondernemen – of daar graag in willen groeien. Want eerlijk is eerlijk: écht goed doen is niet makkelijk, en je bent nooit helemaal klaar. Om die reden zijn we ook B Corp gecertificeerd – als bewijs dat we blijven werken aan positieve impact.

Juist op de plekken waar het schuurt, zien wij kansen.

De meeste organisaties zijn niet perfect – wijzelf ook niet. Er is nog een hoop werk aan de winkel, een lange weg te gaan. Veel organisaties willen best, maar ze weten niet hoe. En dat is precies waar we verschil kunnen maken. Juist op de plekken waar het schuurt, zien wij potentie. Waar beweging nodig is, helpen wij die in gang te zetten. 

Dus het gaat niet per se om het type bedrijf – het gaat veel meer om de manier waarop we voor ze werken. Om de ruimte die er is binnen een project. Maar er zijn natuurlijk uitzonderingen.

Organisaties die willen werken aan positieve verandering, kunnen altijd op ons rekenen.

We werken niet voor de tabaks- en gokindustrie

Sommige sectoren passen simpelweg niet bij wie we zijn. Denk aan de tabaks- of gokindustrie, of de fossiele industrie – tenzij het gaat om serieuze stappen richting verduurzaming. We willen bijdragen aan een wereld die eerlijker, gezonder en duurzamer is. En daar past niet alles in. Organisaties die willen werken aan positieve verandering, kunnen altijd op ons rekenen.

Als je met ons werkt, kies je voor de menselijke maat in je project. We staan voor de gebruiker. Voor een goed, waardevol product dat iets positiefs doet voor mens, maatschappij, milieu. En natuurlijk: ook voor je organisatie.

Voor welke opdrachtgever je ook werkt: je moet altijd kijken naar de waarde van een project en wat de mogelijke bijeffecten zijn.

Het is voor ons bijna nooit zwart-wit 

Neem de fossiele industrie. Stel: we krijgen een project aangeboden rond verduurzaming. Helpen we dan écht vooruit, of maken we ons medeplichtig aan greenwashing? Die afweging maken we per situatie. Of denk aan retailers die klanten willen aanzetten tot meer online bestellen – met alle extra bezorgingen en verpakkingsafval van dien. Daarom zoeken we actief mee naar oplossingen, zoals herbruikbare verpakkingen.

Het allerbelangrijkst: blijf het gesprek voeren. Blijf kritisch op de impact. Want bijna niets is zwart-wit. Voor wie je ook werkt – je bent altijd medeverantwoordelijk. Voor de waarde die je toevoegt, én voor de effecten die je misschien liever niet ziet.

In elk project draait het erom dat het menselijke perspectief wordt meegenomen. Onze impactthema’s zijn daarvoor de kapstok. Natuurlijk winnen menselijke argumenten niet altijd van economische of politieke belangen – maar ze móéten op z’n minst aan tafel liggen. Dáár staan wij voor.

Nils van den Broek

Samen impact maken?

Nils van den Broek — Founder

nils@valsplat.nl Plan een afspraak
  • Joris Leker
  • Nils van den Broek