Je bent bezig met een nieuw product, of een nieuwe afslag in een bestaand product. Je hebt al wat eerste ideeën uitgewerkt. Maar voordat je gaat bouwen, wil je weten: hoe reageren mensen erop? Zitten ze er überhaupt op te wachten? Met Experiment Design vind je antwoorden op dit soort vragen. 

Als je een experiment doet, zet je je prototype in de markt. Het ziet er al levensecht uit, maar dat is het niet. Je test hoe klanten erop reageren. Zo ontdek je niet alleen wat ze zeggen – je ziet ook wat ze doen. Hoe ze omgaan met je dienst of product. Je ontdekt hun echte gedrag. Dat geeft richting. Het haalt discussie uit je ontwerpproces. En het bespaart uiteindelijk een hoop tijd en geld: als je je product goed hebt gevalideerd, weet je precies wat je wel en niet moet bouwen.

Met Experiment Design ontdek je niet alleen wat klanten zeggen – je ziet ook wat ze doen. Je ontdekt hun echte gedrag.

Bob Spikman

Experiment Design doen?

Bob Spikman — Sr. Experiment Designer

bob.spikman@valsplat.nl 020 330 54 54
Onderzoeker Bob aan de deur bij Bol.com klanten voor een experiment

Hoe wij Experiment Design aanpakken

We doen je experiment van begin tot eind. We helpen je ontwerpen, we zetten het live, we meten de resultaten en delen de belangrijkste inzichten. Stap voor stap ziet het er zo uit:
 

  1. Het idee. Experiment Design begint bij het selecteren en concreet maken van je ideeën. We bepalen samen wat we willen leren, wat onze aannames en vragen zijn.
     
  2. Het ontwerp. We ontwerpen je nieuwe propositie(s). Dat kan online of offline zijn. Wat we bouwen, koppelen we aan tools waarmee we op de achtergrond kunnen meten. 
     
  3. Experiment pushen. Je ontwerp staat klaar, alles is ingericht. Nu is de vraag: hoe zorgen we ervoor dat je doelgroep het ziet? Om je ontwerp onder de aandacht te brengen, gaan we op zoek naar plekken waar je doelgroep zich bevindt. Dit kan via advertenties, of zelfs door de straat op te gaan
     
  4. Experiment volgen. Zodra het experiment loopt, leren we of mensen het concept begrijpen. Of ze door de pagina’s klikken. Of ze de moeite nemen om je propositie te ontdekken. We zien het echte gedrag van mensen. Aan het eind van het experiment weten we wat goed werkt, en wat totaal niet aanslaat. 
     
  5. De inzichten. We analyseren de data. We verzamelen de belangrijkste inzichten. En dan bepalen we: wat zijn logische next step? Heeft het product of de propositie potentie? Is er een vervolg experiment nodig? Je bent nooit echt klaar met experimenteren. Maar op een gegeven moment weten we: dit werkt, mensen melden zich aan, ze proberen het product te kopen. Op dat moment kun je gaan bouwen.
     

Meer lezen over hoe we experimenten aanpakken? We schreven er een uitgebreid artikel over.

Wat je van ons mag verwachten

We zijn echte onderzoekers: we zijn precies, we zijn scherp. We zorgen ervoor dat we het maximale uit je experimenten halen. Dit is wat je van ons mag verwachten als we samen aan de slag gaan:
 

  • Ervaren researchers die je team op sleeptouw nemen. We doen al klantonderzoek sinds we in 2000 met Valsplat begonnen. Het zit in ons dna. Het is het fundament van alles wat we doen.
     
  • Een strategische blik. Je krijgt meer dan een handjevol inzichten van ons. Wij denken mee over de toepassing, over de vervolgstappen na je experiment.
     
  • De afgelopen 20 jaar hebben we onderzoek gedaan voor zo’n beetje elke grote speler op de Nederlandse markt die digitaal serieus neemt. Die opgebouwde kennis – daar pluk je de vruchten van.
Lia Bardoel

Hulp nodig met je experiment?

Lia Bardoel — Lead Service Design & Innovatie

lia.bardoel@valsplat.nl 020 330 54 54