The challenge

Voor studiekiezers zijn open dagen een cruciaal moment. Maar het jaar 2020 en fysieke events was niet de gelukkigste combinatie. Door corona waren universiteiten gedwongen om alles online te organiseren. 

UvA wilde weten hoe ze online open dagen het best konden faciliteren én hoe ze er een permanente tool van konden maken. Een tool die studenten het hele jaar door kan helpen bij het kiezen van hun studie. En niet onbelangrijk: het moest snel gebeuren. Het nieuwe schooljaar stond namelijk voor de deur.

The solution

We sprongen aan boord en leerden alles over UvA en de wereld van studiekiezers. Van daaruit hebben we in een paar weken het online open huis ontworpen; een plek waar studenten de UvA het hele jaar door kunnen ervaren – vanuit hun luie stoel.

Services

Design sprint
UX research
UX design

Een design sprint

UvA had haast. Toen ze besloten om de open dagen online te organiseren, hadden ze nog maar een paar maanden tijd. Bovendien heeft iedere faculteit op de UvA een marketing en content team met eigen wensen en behoeften.

Weinig tijd, veel stakeholders – deze complexiteit schreeuwde om een design sprint.

Al onze informatie online brengen is best een uitdaging; het is belangrijk, complex en er zijn veel mensen binnen UvA betrokken. Een design sprint was een geweldige methode om in weinig tijd mooie ideeën te bedenken. Het uiteindelijk resultaat wordt intern breed gedragen – omdat we het echt samen hebben gedaan.’

Giem Vliegen – Online communicatie manager

Een design sprint is een strak proces om complexe problemen in slechts één week op te lossen. Je werkt van een uitdaging naar een boel ideeën en schetsen. Vervolgens kies je je favoriete ideeën. Die ga je prototypen. En uiteindelijk test je de oplossing met je doelgroep.

Idealiter heb je voor je design sprint een dedicated ruimte waar je een week lang met het hele team aan de slag kan. Voor UvA deden we – vanwege corona – een hybride design sprint: deels online, deels offline. 

UvA’s online open huis

Genoeg over het proces. Tijd om het te hebben over de resultaten van de sprint. Om je een idee te geven van het online open huis, lichten we een aantal van onze favoriete elementen uit. 

Een warm welkom
Op open dagen worden bezoekers normaal gesproken verwelkomd door studenten van de faculteit. Tijdens de sprint leerden we dat dit warme welkom erg belangrijk is voor studiekiezers. Daarom besloten we om dit online te brengen met behulp van avatars. Elke avatar representeert een master‑, bachelor- of internationale student.

Naast het geven van een warm welkom, dienen de avatars als online gids. Ze beantwoorden vragen en geven informatie over de UvA en haar studies.

Huidige studenten weten precies wat ik straks zal ervaren, dus zij zijn de perfecte personen om mij te vertellen wat ik kan verwachten van de studie.’

Youssef, studiekiezer

Een landingspagina met duidelijke ingangen
De landingspagina van het open huis is de kern van het concept. Het heeft drie hoofdingangen.

De drie ingangen zijn niet uit de lucht komen vallen: tijdens de sprint ontdekten we dat deze drie elementen voor studiekiezers de voornaamste redenen zijn om een open dag te bezoeken.

Ontdek de UvA en de stad Amsterdam op een interactieve kaart
Studiekiezers willen graag gevoel krijgen bij de stad, de universiteit, de faculteit en de verschillende studies die er zijn. Het gaat om de hele context, niet alleen om de studie zelf. Daarom hebben we een interactieve kaart ontworpen waarop studiekiezers verschillende UvA locaties én de stad Amsterdam kunnen ontdekken. 360 graden foto’s en video’s geven een realistisch beeld van de omgeving in- en rondom de UvA.

Studenten komen vaak van ver, dus het is fijn om te zien waar de universiteit ligt en wat je kunt doen in de omgeving.’

Danka, studiekiezer

Ontdek studies alsof je door de universiteit loopt
Het aanbod van UvA is enorm – dat kan overweldigend zijn. En de namen van alle studies kunnen vaag klinken voor studiekiezers. Daarom hebben we ervoor gekozen om elke studie te tonen met een afbeelding – eentje die verheldert waar de studie over gaat en daarmee het scannen vergemakkelijkt.

De foto’s zijn top, dat maakt het meteen veel duidelijker.’

Maud, studiekiezer

Elke studie verwijst door naar een detailpagina. Het doel van deze pagina is om bezoekers te inspireren met echte content. Echt’ omdat dat één van de redenen is dat studiekiezers open dagen bezoeken. Ze willen huidige studenten vragen naar hun ervaring om zo een realistisch plaatje te kunnen schetsen. Video’s van studenten, lezingen, live Q&A sessies (met studenten en docenten) en (live) studenten vlogs op de detailpagina’s dragen hier allemaal aan bij.

Doe inspiratie op tijdens themaweken
Door themaweken inspireren we studenten die nog breed aan het oriënteren zijn. We delen content, zoals artikelen van alumni, video’s over het onderwerp en natuurlijk: de studies die binnen het thema vallen. Dit maakt het makkelijk voor bezoekers om interessante studies te ontdekken die voorheen misschien nog niet op hun radar stonden. 

Een permanent open huis

Vanaf het begin was het UvA’s intentie om het open huis permanent te maken. Ze wilden iets creëren dat nog steeds waarde heeft voor studiekiezers na de pandemie. Iets dat mensen helpt om online studies te ontdekken – waar en wanneer dan ook.

We hebben dat samen met UvA klaargespeeld in slechts een paar weken. Nu kunnen studenten het hele jaar door een studie kiezen vanuit hun luie stoel.

  • Chris Scholten