Sorry, your browser is not supported. Things might look broken. Please use Edge, Chrome or Firefox.

Ontwerpen vanuit het perspectief van de eindgebruiker is de sleutel tot succes. Dat is het nu meer dan ooit. Want hoe je het ook wendt of keert: een app draagt pas iets bij als mensen het willen gebruiken, kunnen gebruiken en blijven gebruiken.

Wij wilden eindgebruikers en hun doelen, behoeftes en vragen rondom de app beter begrijpen. Dat leverde mooie reacties en inzichten op. Er zijn drie dingen die de overheid en app bouwers wat ons betreft niet uit het oog mogen verliezen.

#1 Twijfel over adoptie is genoeg om de app links te laten liggen

Veel mensen zeggen dat ze de app niet zullen gebruiken als anderen dat ook niet doen. Men twijfelt of er überhaupt een kritische massa gehaald zal worden. Alleen daarom al overwegen sommigen de app niet te gebruiken — een lastige spagaat dus. Hamvraag: hoe zorgen we dat mensen vertrouwen krijgen in de adoptie van de app?

Ik zou de app installeren als ik zie dat heel veel mensen het gaan gebruiken en het echt een verschil kan maken.”

Adoptie

#2 Behoefte aan privacy én gedetailleerde informatie: dat schuurt

De Corona app moet voldoen aan veel privacy eisen. Dit zorgt ervoor dat alerts weinig specifieke en contextuele informatie kunnen bevatten. En daar wringt de schoen. Want hoe minder concreet de melding is, hoe lager de bereidheid om een advies tot zelf-quarantaine op te volgen. Kortom: ongedetailleerde meldingen ondermijnen het effect van de app.

Ik vind het lastig om een melding serieus te nemen als ik alleen zie dat ik in de buurt’ ben geweest.”

Scale privacy V Sinfo

#3 Mensen willen geen Corona-paspoort

Mensen maken zich zorgen om de sociale impact van de app. Zo was het in een aantal van de gepresenteerde concepten niet mogelijk om je status (‘u bent mogelijk besmet’, u bent positief getest’) te verbergen. Mensen zijn bang dat het ze beperkt in hun vrijheid: moet ik straks mijn app laten zien voordat ik ergens naar binnen mag? Worden mensen die hun status niet willen delen of die positief getest blijken straks onheus bejegend?

Straks gaan restaurants nog een deurbeleid hanteren.”

Corona paspoort

De bovenstaande inzichten zijn pas het tipje van de sluier. Er moet een flink aantal hordes worden genomen. En de vraag of een Corona app überhaupt de juiste oplossing is, blijft overeind. We zien in ieder geval dat mensen er best voor openstaan, maar er zijn nog veel twijfels. Om die twijfels beter te begrijpen en weg te nemen, is meer onderzoek nodig. Naar behoeftes, gebruik en gedrag. Zowel in deze verkennende fase als tijdens de ontwikkeling. En natuurlijk als de app echt in gebruik is.

Alleen vanuit goed begrip van de eindgebruiker kan de overheid een app ontwikkelen die omarmd wordt. Wij staan klaar om de overheid en app bouwers daarbij te helpen. We moeten het samen doen.

Ben je nieuwsgierig naar het hele verhaal? Lees dan het uitgebreide verslag met daarin al onze inzichten en meer quotes van respondenten.

Disclaimer

Onze conclusies zijn gebaseerd op kwalitatieve feedback van 30 respondenten en vooral bedoeld om een indruk te geven van verwachtingen en behoeftes van gebruikers van de gepresenteerde apps.

Logo alleen samen rgb png