Zoveel verschillende methodes, zoveel soorten onderzoek: soms kun je door de bomen het bos niet meer zien. Helemaal niet gek. Maar hoe vind je dan het juiste antwoord op je onderzoeksvraag? 

In deze training leer je deze keuze maken. We gaan eerst terug naar de basis: door de juiste focus te leggen op de vraag en de probleemstelling, snap je beter welk type methode voor jou geschikt is. We leren je de onderzoeksdoelen en vragen beter te begrijpen en te formuleren. Duiken samen in de verschillen, voordelen en nadelen van de methodes. Zo begrijp je wat de juiste richting is, en op welk moment.

Na deze training

  • Heb je meer kennis over de verschillen tussen onderzoeksmethodes

  • Weet je hoe jij de juiste vraag formuleert, zodat je daarop de keuze voor een methode kunt baseren 

  • Kun je beter inschatten welk type gebruikersonderzoek op welk moment kan worden ingezet, hoe je verschillende typen onderzoek combineert, en wat het oplevert

  • Kun jij bepalen welke methodes je zelf kunt (leren) inzetten en welke je extern kunt uitbesteden

Voor wie?

Deze training is bedoeld voor UXR professionals (teams, researchers & leads) die ervaring hebben met het inzetten en uitvoeren van gebruikersonderzoek, of eerder een onderzoek hebben bijgewoond. 

Het programma

De training wordt afgestemd op de behoefte en kennisniveau van jouw organisatie, en wordt gegeven door één van onze zeer ervaren onderzoekers. Zij kennen niet alleen de theorie van de verschillende methodes maar ook de details en uitdagingen van de praktijk.

De training duurt een dag. De volgende onderdelen komen aan bod.

  • Algemene introductie en bewustwording: wat zijn onderzoeksmethoden, waarin verschillen ze, en waarom is het belangrijk de juiste keuze te maken?

  • Hoe bepaal je welke methode geschikt is voor welke onderzoeksvraag?

  • Welk type onderzoeksvragen kunnen worden gebruikt in kwalitatief gebruikersonderzoek? Wanneer moet je uitwijken naar kwantitatieve methodes? 

  • Hoe bepaal je de omvang van je onderzoek? 

  • Leren hoe je op een zorgvuldige manier hypotheses opstelt en vervolgens kunt toetsen. 

  • We zetten jullie vervolgens aan het werk om aan de hand van een concrete onderzoeksbehoefte de juiste onderzoeksmethode en ‑opzet te bepalen.

Wieke Schrakamp

Een training onderzoeksmethodes binnen jouw organisatie?

Wieke Schrakamp — Research & Lead Academy

wieke.schrakamp@valsplat.nl 020 330 54 54