Steeds meer organisaties doen UX Research. Ze praten met klanten, ze ontwerpen op basis van inzichten. Dat is een mooie stap. Maar als je je klanten echt centraal wil zetten, moet er eigenlijk nog een schepje bovenop. Je moet constant een vinger aan de pols houden. De ervaring van je klanten nooit uit het oog verliezen. Met andere woorden: je moet je klantervaring meten.
CX metrics helpen daarbij. Ze maken inzichtelijk hoe je product of dienst zich ontwikkelt, of je je klanten daadwerkelijk elke dag een beetje blijer maakt. Je leert of aanpassingen het gewenste effect hebben. Het helpt je om producten en diensten met elkaar te vergelijken. Het geeft je de mogelijkheid om snel bij te sturen. Maar ook intern heeft het waarde: CX Metrics helpen om de voortgang te delen met stakeholders, om het belang van klantgericht werken duidelijk te maken.
CX metrics maken inzichtelijk of je de juiste kant op beweegt, of je je klanten elke dag een beetje blijer maakt.

Verder praten over CX Metrics?
Anne van der Veen — Lead CX Strategie en Organisatie
anne.vanderveen@valsplat.nl LinkedInWe bepalen samen welke CX Metrics je nodig hebt
Door de zee aan mogelijke metrics meet je al gauw te veel. Je raakt het overzicht kwijt en weet niet meer precies waarom je meet wat je meet. Wij helpen je om metrics zorgvuldiger te kiezen. Zodat je dingen meet waar je ook echt iets mee kunt.
-
Scopen
We starten met een kick-off. We dompelen ons onder in jullie business, klant en context. Van daaruit bepalen we de scope van het traject.
-
Workshop
In een workshop definiëren we samen waar we de metrics het beste kunnen inzetten, wat klantsucces voor jullie betekent op die specifieke thema’s en hoe jullie de inzichten willen gebruiken.
-
Het plan
Met alle informatie op zak werken we een voorstel uit dat aansluit bij jullie business en gebruiker. We stellen een set metrics voor en bepalen waar en hoe jullie het gaan meten.
-
Pilot en verfijnen
We helpen met het implementeren van de metrics. Dat begint met een pilot – we leren wat werkt en wat extra aandacht verdient. Vervolgens zorgen we dat het plan goed wordt overgedragen aan de juiste stakeholders.
Trots op onze klanten
Wat je van ons mag verwachten
We zijn echte onderzoekers. We zijn precies. We zijn scherp. Dit is wat je van ons mag verwachten als we samen aan de slag gaan:
- Ervaren researchers die je team op sleeptouw nemen. We doen al onderzoek sinds we in 2000 met Valsplat begonnen. Het zit in ons dna. Het is het fundament van alles wat we doen.
- Een strategische blik. Je krijgt meer dan wat inzichten en metrics. Wij denken mee over de toepassing, over wat je met je metrics kunt.
- De afgelopen 25 jaar hebben we onderzoek gedaan voor zo’n beetje elke grote speler op de Nederlandse markt die digitaal serieus neemt. Die opgebouwde kennis – daar pluk je de vruchten van.

Hulp nodig met het bepalen van CX Metrics?
Anne van der Veen — Lead CX Strategie en Organisatie
anne.vanderveen@valsplat.nl LinkedIn