Om een product of dienst tot een succes te maken, moet alles kloppen. Alle touchpoints waarmee je klant in aanraking komt – van eerste oriëntatie tot gebruik van de dienst – moeten op elkaar zijn afgestemd. En dat betekent dat ook de processen, afdelingen en systemen aan de achterkant samen moeten werken. Alleen zo kun je een unieke en naadloze ervaring voor jouw klanten neerzetten. Een service blueprint kan hierbij helpen.
Geen uitdaging is te complex of ambitieus: we hebben al veel service blueprints gebruikt bij het ontwikkelen of verbeteren van diensten.
Onze service designers begrijpen het digitale werkveld, en helpen jullie om beter inzicht te geven in jullie dienst.
Wat is Service Blueprinting
Een service blueprint kan worden gebruikt om de ervaring met bestaande producten en diensten te verbeteren, of bij het ontwerpen van een nieuw product of dienst. Met de klantreis als uitgangspunt, brengt een service blueprint per stap in kaart wat de klant waar ziet en ervaart, en wat er achter de schermen nodig is om dit waar te maken.
Bij het maken van een service blueprint zoom je in op alle afhankelijkheden tussen stappen en processen: samen maken zij het product of de dienst. Dit doe je door organisatieonderdelen samen te brengen. Samen vul je in wat er voor en achter de schermen gebeurt. Dit maakt inzichtelijk wat er nog in de weg staat voor een optimale klantbeleving.
Stap 1: Service Blueprinting mapping workshop
In een workshop gaan we de service blueprint invullen. Of het nu gaat om een bestaande oplossing – of een nieuwe propositie. Alle relevante stakeholders van verschillende delen van de organisatie komen bij elkaar om hun expertise te delen. Daarmee krijg je begrip voor elkaars werkveld, en begrijp je de afhankelijkheden in de systemen.
Stap 2: Service Blueprinting visualiseren
Na de sessie vullen wij de Service Blueprint verder in. We maken een overzichtelijke visualisatie van de blueprint, die in de organisatie gedeeld kan worden. We gebruiken de blueprint om een nieuwe propositie te schetsen, en kansen voor verbetering te spotten. De Service Blueprint vormt daarmee een solide basis, waar je organisatiebreed steeds op terug kunt vallen.