Het maken van goede waardeproposities helpt om innovatieve en klantgerichte producten en diensten te ontwikkelen. Die inspelen op behoeften van klanten, en waarmee je je onderscheidt van concurrenten. Een zogeheten ‘waardepropositie canvas’ is hierbij een handig hulpmiddel. Maar uiteindelijk win je de wedstrijd niet met het gereedschap zelf, maar met de inzichten waarmee je de kist vult. En daar kunnen wij je bij helpen.
Een goede waardepropositie omschrijft de unieke waarde van het product voor een specifieke doelgroep. Het is daarom essentieel om die doelgroep goed te leren kennen. Alleen als je weet welke behoeftes jouw klanten hebben, kun je oplossingen bedenken die hier op inspelen. Wij kunnen je helpen bij het neerzetten van een goede waardepropositie.
Onze service designers hebben ruime ervaring met het ontwikkelen van waardeproposities voor uiteenlopende bedrijven, van startups tot gevestigde merken.
De laatste stap uit onze werkwijze bestaat uit een experiment, om uit te vinden of de ontworpen propositie daadwerkelijk aanslaat bij gebruikers.
Hoe ontwerp je waardeproposities?
Samen met jouw team gaan we aan de slag met het neerzetten van een concept dat antwoord geeft op de belangrijkste klantbehoefte. Dat doen we in verschillende stappen:
Stap 1. Scoping
We vullen met het team een waardepropositie canvas in om de huidige kennis en kennis gaten in kaart te brengen.
Stap 2. Onderzoek
We doen klantonderzoek om er achter te komen wat de belangrijkste klantbehoefte is. We brengen in kaart wat de jobs to be done zijn: welke taken klanten willen vervullen, waarom ze dit zo aanpakken en waar ze dan tegenaan lopen. Een aanpak die we hier vaak voor gebruiken zijn diepte-interviews gevolgd door een survey.
Stap 3. Oplossingen vinden
Uit het onderzoek weten we nu precies tegen welke problemen klanten aanlopen en waar dus kansen voor nieuwe oplossingen liggen. Maar klanten zullen ons niet zo snel vertellen hoe die oplossingen eruitzien. Daar hebben we jou en jouw team voor nodig. We gaan vanuit jouw organisatie en merk unieke manieren bedenken waarmee we de problemen van jouw klant kunnen oplossen. Daarom organiseren we een workshop waarin we nadenken over mogelijke concepten. Het resultaat: een aantal waardeproposities.
Stap 4. Experimenteren
We toetsen de beste waardeproposities bij de doelgroep. Dat doen we door experimenten op te zetten die de daadwerkelijke interesse kunnen bewijzen in een concept. Zo kunnen jullie de best passende waardepropositie kiezen en deze verder ontwikkelen.
Het eindresultaat: Je hebt een concept in handen met een bewezen slagingskans – klaar om tot in detail uitgewerkt te worden!