Je hebt onderzoek gedaan. Met gebruikers gesproken. De inzichten liggen op de plank. Nu is het tijd om ermee aan de slag te gaan, om het product of de dienst te verbeteren.

In theorie klinkt het simpel, maar in praktijk is het voor organisaties soms lastig om de resultaten uit onderzoek toe te passen. Hoe ga je met al die inzichten aan de slag? Wat pak je als eerste op? Welke kansen voegen de meeste waarde toe voor de klant en de organisatie?

Onderzoeksresultaten gaan regelmatig verloren omdat er niet genoeg aandacht wordt besteed aan de vervolgstappen. En dat is zonde. Je hebt geïnvesteerd in onderzoek, dus dan wil je ook dat het impact maakt.

Dat kan al met een kleine extra stap: samen met je belangrijkste stakeholders prioriteren. Bijvoorbeeld door klantinzichten te koppelen aan bedrijfsdoelen, of door de impact van de gevonden problemen samen in kaart te brengen.

Wat bedoelen we precies met prioriteren?

Goed om dat eerst even op te helderen.

Nadat je een onderzoek hebt gedaan, eindig je met een stapel inzichten en aanbevelingen. Het is natuurlijk de bedoeling dat je als organisatie aan de slag gaat met deze aanbevelingen. Dat je het toepast in je product, in je dienst. Om aan te geven hoe zwaar bepaalde klantinzichten wegen, prioriteer je. Je zegt dus eigenlijk: voor de klant is x het allerbelangrijkst. Y is ook belangrijk, maar net iets minder. Je brengt prioriteit aan in je inzichten om aan te geven wat vanuit klantperspectief eerst zou moeten, en wat misschien nog even kan wachten.

De klant staat op één, maar klantperspectief is niet alles

Naast wensen en behoeften van klanten, hebben product owners en andere stakeholders natuurlijk ook te maken met doelen vanuit de organisatie. Met de zakelijke gevolgen en ontwikkelcapaciteit. Dus als je in de analyse van je onderzoek alleen het perspectief van de gebruikers meegeeft, mist een deel van het verhaal. 

Begrijp ons niet verkeerd: wij geloven dat de gebruiker altijd op één hoort te staan. Digitale producten moeten om mensen draaien – niet andersom. Maar als je wilt dat je onderzoek impact maakt, moet je ook naar de zakelijke kant kijken. Je moet klantinzichten en bedrijfsdoelen met elkaar verenigen. Dat doe je door samen met je belangrijkste stakeholders te prioriteren.

Digitale producten moeten om mensen draaien – niet andersom. Maar als je wilt dat je onderzoek impact maakt, moet je ook naar de zakelijke kant kijken.

De kracht van samen prioriteren

Door samen met je belangrijkste stakeholders te prioriteren, door samen te bepalen welke kansen en problemen als eerst opgepakt moeten worden, zorg je ervoor dat er ook echt iets gebeurt met je inzichten. De stem van de gebruiker krijgt een plek. Als je geen rekening houdt met de context van de organisatie, dan is de kans groot dat er weinig met je inzichten en aanbevelingen gebeurt.

Je moet je als onderzoeker altijd afvragen: hoe zorg ik ervoor dat mijn output zo goed mogelijk past bij de stappen die volgen op het onderzoek?

Door samen met je belangrijkste stakeholders te prioriteren, zorg je ervoor dat er ook echt iets gebeurt met je inzichten.

Hoe werkt samen prioriteren in praktijk?

Je kan het koppelen van klantinzichten en bedrijfsdoelen op verschillende manieren vormgeven, afhankelijk van hoeveel ruimte er is.

#1 Samen prioriteren in een workshop
Als er ruimte is, qua tijd en budget, zouden we altijd gaan voor een workshop waarin je samen met je stakeholder(s) prioriteert. Je legt de belangrijkste gebruikersinzichten naast de doelen van de organisatie. Je bepaalt wat de impact is van een kans of probleem. Je geeft scores, je prioriteert. En je eindigt met een lijst concrete actiepunten die zowel werken voor de organisatie als de gebruiker. 

Dus na zo’n workshop heb je je onderzoek doorvertaald naar een takenlijst – en elke taak is ook nog eens keihard gelinkt aan doelstellingen in de organisatie of het team.

Meer weten over onze workshop opzet?

Als er ruimte is, qua tijd en budget, zouden we altijd gaan voor een workshop waarin je samen met je stakeholder(s) prioriteert.

#2 Link de aanbevelingen in je rapportage aan bedrijfsdoelen 
Als er geen ruimte is om samen te prioriteren, kun je de organisatie alsnog prikkelen. Stel je voor: je hebt een aanbeveling die heel goed past bij één van de doelen van de organisatie. Dan verwijs je daarnaar in je rapportage. Je linkt de aanbeveling aan het bedrijfsdoel. Zo maak je het in één klap een stuk concreter voor de product owner en andere stakeholders die ermee aan de slag gaan.

#3 Een prikkelende vraag in de allerlaatste seconde
Al is er geen tijd of budget – je kan altijd iets doen. Je kan op de laatste dag tijdens de presentatie van je inzichten bijvoorbeeld nog vragen wat de bedrijfsdoelen zijn: Jullie hebben vast ook doelen – welke inzichten en aanbevelingen passen nou het best bij wat jullie willen bereiken?’ Zo benut je de allerlaatste seconde van je onderzoek om een betere aansluiting te maken bij de context van de organisatie.

Al is er weinig budget of tijd – je kan altijd iets doen. Je kunt zelfs de allerlaatste seconde van je onderzoek nog benutten om een betere aansluiting te maken bij de context van de organisatie.

We kunnen nog wel even doorpraten over hoe je impact maakt met je onderzoek. Hopelijk geven onze ideeën een zetje in de goede richting. 

Wil je meer weten of met ons sparren?

Anne van der Veen

Je mag mailen of bellen

Anne van der Veen — Lead CX Management en Operations

anne.vanderveen@valsplat.nl 020 330 54 54
  • Anne van der Veen
  • Fabian van Noort