🎉 Valsplat neemt Braingineers over.

Lees het persbericht

Er is geen tijd. We hebben geen budget.’

Zomaar een paar redenen waarom onderzoek soms sneuvelt in het ontwerpproces. En dat is jammer, want wat de omstandigheden ook zijn: er is altijd ruimte voor onderzoek. 

Het hoeft niet meteen een hele UX test te zijn. Of een Exploratief Onderzoek. Je kunt, terwijl je aan het ontwerpen bent, heel snel en klein input ophalen. Een paar uur is al genoeg om iets waardevols te doen.

Hoe precies? We nemen je mee door een aantal voorbeelden, zodat je het toe kunt passen in je eigen proces.

Doe een Design Survey

Een belangrijke onderzoekstool die we gebruiken tijdens het ontwerpen, is de Design Survey. We passen het toe in ons werk voor klanten als NLZIET en Signify. Met een Design Survey kun je in korte tijd veel input ophalen over een richting die je op wilt.

Een Design Survey is eigenlijk gewoon een enquête, maar dan rijker. Je stelt niet alleen vragen – je kunt ook designs en pagina’s laten zien. Door slimme vragen te stellen kun je erachter komen of je ontwerp het doel behaalt dat je voor ogen hebt. Er gaat wel wat denkwerk in zo’n survey zitten, maar je kunt vroeg in het proces snel verder komen zonder dat je daar een heel uitgebreid onderzoek voor hoeft op te tuigen. 

Je kunt vroeg in het proces snel verder komen zonder dat je daar een heel uitgebreid onderzoek voor hoeft op te tuigen.

De grote voordelen van een Design Survey:

  • Je kosten zijn lager. Je hoeft geen hele test op te tuigen.
     
  • Je krijgt snel input. Hoe snel hangt onder andere af van je doelgroep. Je zou s ochtends de survey uit kunnen zetten en s middags al kunnen analyseren. In praktijk wil je vaak een bepaalde spreiding en aantallen halen. Dus dan staat het onderzoek een paar dagen live.
     
  • Je hebt hoge aantallen. Je krijgt van veel meer mensen input dan tijdens een UX test. Het nadeel is dat je niet leert wat het waarom’ is achter de keuzes en het gedrag van respondenten.

Organiseer Check-ins met je doelgroep

Een Check-in is niets anders dan een gesprek met je doelgroep. We doen dit bijvoorbeeld voor het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. We zijn samen met hen bezig om een nieuwe tool te ontwerpen. Tijdens dat proces checken we wekelijks in bij de mensen die de tool gaan gebruiken.

Zo’n Check-in werkt heel simpel. 

In een één-op-één setting ga je samen met gebruikers door het design heen. Je laat zien waar je aan hebt gewerkt. Je deelt Figma schermen. Je vertelt waar je twijfels zitten, waar je input voor nodig hebt – want je kunt alles zelf bedenken, maar je kunt het ook gewoon vragen. Check-ins doe je continu, gedurende het hele ontwerpproces. Je blijft in gesprek met je doelgroep. Terwijl je het product doorontwikkelt, heb je steeds nieuwe onderwerpen om te bespreken. Afhankelijk van de input die je krijgt, bepaal je: moet ik hier echt iets mee? En op welke manier? 

Mooie bijvangst van de Check-ins: de gebruiker van je product of dienst voelt zich betrokken en gehoord.

Je kunt alles zelf bedenken, maar je kunt het ook gewoon vragen.

Er zijn allerlei andere manieren om efficiënt onderzoek te doen in het ontwerpproces. Je kunt bijvoorbeeld heel eenvoudig naar buiten lopen om je ideeën voor te leggen aan mensen op straat. Of laat iets zien aan iemand die je kent – dat is beter dan niks.

Grotere onderzoeken zijn nog steeds nodig

Dat je tijdens het ontwerpen de hele tijd snel en in kleine stappen input ophaalt, betekent niet dat je helemaal geen ander soort onderzoek meer hoeft te doen. 

In Design Surveys of Check-ins zoom je vooral in op bepaalde stukjes van je product of dienst. En dat verwerk je in het totaal. Het is heel nuttig voor het maken van keuzes tijdens het ontwerpproces. 

Als je uiteindelijk de hele flow of het hele proces wilt doorlopen en valideren met je gebruikers, dan moet je wat meer tijd nemen, wat georganiseerder onderzoek doen. Dat kan bijvoorbeeld door middel van een UX test of Concept Test. Je gaat de diepte in, je kunt veel meer bespreken, je analyseert de gehele ervaring. Je komt erachter waarom iets werkt, of niet werkt. 

Die stap mag je zeker niet overslaan.

Als je uiteindelijk de hele flow of het hele proces wilt doorlopen en valideren met je gebruikers, dan moet je wat meer tijd nemen, wat georganiseerder onderzoek doen.

Bjorn Post

Sparren over hoe je efficiënt UX onderzoek kan doen?

Bjorn Post — Lead Product Design

bjorn@valsplat.nl 020 330 54 54
  • Bjorn Post
  • Julian Neef