Stereotypes maken concreet wie je klanten precies zijn, en hoe ze van elkaar verschillen. Met stereotypes deel je klanten niet in op (weinigzeggende) demografische kenmerken, maar op hun belangrijkste behoeften, wensen en voorkeuren.
Het helpt je om verschillende gebruikersgroepen scherp in het vizier te houden. Je gaat je dienst of product vanuit meerdere perspectieven bekijken. Dat zorgt ervoor dat je kansen leert zien voor specifieke groepen – kansen die je eerst over het hoofd zag.
Maar hoe maak je die stereotypes? Welke inzichten heb je er voor nodig? Waar baseer je de verschillen op? En hoe zorg je er uiteindelijk voor dat het tot waardevolle en toepasbare ideeën leidt?
Leer hoe je Stereotypes maakt én toepast
In onze training leer je hoe je zelf stereotypes opstelt én hoe je ze effectief gebruikt binnen je organisatie. We behandelen drie thema's:
-
Formuleren
Hoe onderscheid je verschillende gebruikersgroepen op basis van hun behoeften, in plaats van alleen demografische kenmerken?
-
Onderzoek en validatie
Hoe verzamel je kwalitatieve en kwantitatieve inzichten om stereotypes te onderbouwen?
-
Toepassen
Hoe zorg je ervoor dat stereotypes een vast onderdeel worden van je productontwikkeling en strategie?

Training Stereotyping doen?
Niel van Middelkoop — UX Researcher
niel.vanmiddelkoop@valsplat.nl LinkedIn