Als je een succesvol digitaal product wilt, mag je klanten nooit uit het oog verliezen. Ze moeten zichtbaar zijn binnen je organisatie. Zodat iedereen scherp heeft voor wie jullie elke dag aan het werk zijn.
Stereotypes helpen daarbij. Ze maken concreet wie je klanten precies zijn, hoe ze van elkaar verschillen. Met stereotypes deel je klanten niet in op (weinigzeggende) demografische kenmerken, maar op hun belangrijkste behoeften, wensen en voorkeuren.
Stereotypes helpen je om verschillende gebruikersgroepen scherp in het vizier te houden. Je gaat je dienst of product vanuit meerdere perspectieven bekijken. Dat zorgt ervoor dat je kansen leert zien voor specifieke groepen – kansen die je eerst over het hoofd zag.
Stereotypes helpen je om je verschillende gebruikersgroepen scherp in het vizier te houden.
Hoe wij stereotypes voor je organisatie maken
Om stereotypes te formuleren, doen we onderzoek. We duiken in de wereld van je klanten. We leren ze door en door kennen. En van daaruit geven je klanten een gezicht. We doorlopen in de basis drie stappen:
- De diepte in. We starten met Exploratief Onderzoek. We gaan in gesprek met je doelgroep. We leren wie ze precies zijn. Wat denken ze? Wat wensen ze? Hoe beleven ze de wereld? Op basis van dit kwalitatieve onderzoek onderscheiden we verschillende stereotypen.
- Meten. We doen kwantitatief onderzoek om de stereotypes te valideren. We zetten surveys uit. We bepalen hoe groot de verschillende groepen zijn. We brengen nuances aan en verrijken de kwalitatieve inzichten met cijfers.
- Tot leven laten komen. Als we de stereotypes hebben gedefinieerd en gevalideerd, geven we ze een mooie smoel. We maken een compacte visuele uitwerking. We presenteren de resultaten, we nemen je team erin mee en helpen bij de toepassing. Zo zorgen we ervoor dat de stereotypes ook echt tot leven komen in je organisatie.
Mindsets verschillen in principe niet zo veel van stereotypes, maar ze zijn minder vast, ze bieden meer ruimte voor nuance.
Een alternatief voor stereotypes: mindsets
Stereotypes gaan ervan uit dat een klant in één ‘bakje’ hoort. Als je stereotype x bent, ben je dat altijd. En in veel gevallen is dat ook zo. Neem bijvoorbeeld klanten van een verzekeraar. Die gaan meestal op dezelfde manier met hun verzekeringen om.
Maar dat geldt niet voor elk product. Neem bezoekers van een supermarkt. Je stapt door de week heen op verschillende manieren de supermarkt in. Soms maak je rustig je ronde, soms heb je haast en ren je de winkel in om snel wat uit het schap te trekken. En als je een keer met je moeder gaat, gedraag je je ook weer op een andere manier.
Voor producten waarin de context en het moment veel invloed hebben op het gebruik, kan het beter zijn om te denken in ‘mindsets’. Mindsets verschillen in principe niet zo veel van stereotypes, maar ze zijn minder vast, ze bieden meer ruimte voor nuance: één persoon kan meerdere mindsets hebben. In een project kiezen we op basis van de inzichten welke van de twee (stereotypes of mindsets) het best werkt.
Meer lezen over mindsets?
Trots op onze klanten
Wat je van ons mag verwachten
We doen al meer dan 20 jaar onderzoek. In die tijd hebben we honderden stereotypes gemaakt voor tientallen organisaties. Dit is wat je van ons mag verwachten als we samen aan de slag gaan:
- Ervaren researchers die je team op sleeptouw nemen. We doen al onderzoek sinds we in 2000 met Valsplat begonnen. Het zit in ons dna. Het is het fundament van alles wat we doen.
- Een strategische blik. Je krijgt meer dan een set stereotypes. Wij denken mee over de toepassing, over de vervolgstappen. We zorgen ervoor dat alle teams in je organisatie ermee aan de slag kunnen.
- De afgelopen 20 jaar hebben we onderzoek gedaan voor zo’n beetje elke grote speler op de Nederlandse markt die digitaal serieus neemt. Die opgebouwde kennis – daar pluk je de vruchten van.
Aan de slag met stereotypes?
Lia Bardoel — Lead Service Design & Innovatie
lia.bardoel@valsplat.nl 020 330 54 54