Klantgericht werken betekent niet alleen met klanten praten, data ophalen en dat meenemen in je ontwerp. Het gaat een stap verder. Als je echt klantgericht werkt, dan gebruik je klantinzichten op een strategische manier. Je neemt ze mee in je besluitvorming. In de keuzes die je maakt. In de richting die je bepaalt.
En natuurlijk: het draait niet alleen om klanten. Naast de klantwaarde moet je idee waarde hebben voor je organisatie. Klanten zijn niet allesbepalend, maar ze horen wel in dat rijtje thuis. Ze moeten betrokken worden in je strategische besluitvorming. Kortom: als je impact wil maken, moet een idee waarde hebben voor je organisatie, het moet waarde hebben voor je klant én het moet haalbaar zijn.
Als je impact wil maken, moet een idee waarde hebben voor je organisatie, het moet waarde hebben voor je klant én het moet haalbaar zijn.

Hulp nodig?
Anne van der Veen — Lead CX Strategie en Organisatie
anne.vanderveen@valsplat.nl LinkedInHoe wij je helpen om klantgericht te prioriteren
Haalbare kansen spotten die waarde hebben voor klanten en je organisatie – daar gaat het om. En dat kunnen we op drie manieren aanpakken:
-
Prioriteren op basis van klantbehoeften
Als we onderzoek hebben gedaan, weten we waar de grootste pijn en behoeften van klanten zitten. Van daaruit kunnen we inzichtelijk maken hoeveel klantwaarde bepaalde kansen hebben.
-
Werken vanuit Jobs to be done
Het Jobs to be done framework geeft inzichten in klantbehoeften. Het maakt duidelijk welke behoeften ‘unmet’ of juist ‘over served’ zijn. We zien waar je achter- of voorloopt ten opzichte van de concurrentie. Dit helpt om keuzes te maken en in te spelen op behoeften die nog niet vervuld zijn.
-
Samen prioriteren in een workshop
We bekijken de belangrijkste kansen. We leggen gebruikersinzichten en de doelen van je organisatie ernaast. We bepalen wat de impact is van een kans of probleem. We geven scores, we prioriteren. En we eindigen met een lijst concrete actiepunten die zowel werkt voor je organisatie als de gebruiker.
Meer lezen? We schreven een artikel met handige tips over klantgericht prioriteren.
Trots op onze klanten
Wat je van ons mag verwachten
De klant centraal zetten – daar draait ons werk al 25 jaar om. Dus als je je klant of gebruiker een prominentere plek wil geven in je organisatie, dan kunnen we je heel goed op weg helpen. Dit is wat je van ons mag verwachten:
- Ervaren researchers en strategen die je team op sleeptouw nemen. We doen al onderzoek sinds we in 2000 met Valsplat begonnen. Het zit in ons dna. Het is het fundament van alles wat we doen.
- Een strategische blik. De klant staat voor ons altijd op één, maar we snappen ook de zakelijke kant. We verenigen klantinzichten en bedrijfsdoelen.
- De afgelopen 25 jaar hebben we de klant centraal gezet bij zo’n beetje elke grote speler op de Nederlandse markt die digitaal serieus neemt. Die opgebouwde kennis – daar pluk je de vruchten van.

Verder praten over klantgericht prioriteren?
Anne van der Veen — Lead CX Strategie en Organisatie
anne.vanderveen@valsplat.nl LinkedIn