Geen design system is hetzelfde, maar in de basis komt het altijd neer op een toegankelijke en georganiseerde set aan herbruikbare componenten (inclusief design, code en documentatie). Het zorgt ervoor dat designers en developers makkelijk en snel nieuwe schermen kunnen ontwerpen en bouwen.

Maar minstens zo belangrijk: je helpt je klanten ermee. Omdat elke interactie vanuit dezelfde bron wordt ontworpen, herkennen klanten elementen. Het verbetert gebruiksgemak en geeft een consistentere (merk)ervaring.

Het mes snijdt dus aan drie kanten. Designers kunnen sneller ontwerpen. Developers kunnen makkelijker bouwen. En klanten ervaren een consistenter product.

Overzicht van componenten in het design system van NS (Nessie)
Een overzicht van componenten in 'Nessie' - het design system dat we voor NS bouwden

Hoe maak je een design system?

We doen een kick-off, leren elkaar kennen en stellen een design system team’ samen. Voordat we gaan ontwerpen, organiseren we workshops om de huisstijl te bespreken, we stellen design principles op (dat zijn richtlijnen voor het ontwerp) en brengen de huidige componenten op jullie site en/​of app in kaart (een interface inventory’). Zo weten we precies wat er allemaal gemaakt moet worden. En welke inconsistenties er zijn.

Onze designers vullen het design system vervolgens met ontwerpprincipes, fonts, visuele stijlen, componenten, patronen en content (zoals tone of voice). Stap voor stap implementeren we het in jullie teams.

We hebben al 20+ design systems gebouwd

Dat hebben we gedaan voor allerlei teams en organisaties. In binnen- en buitenland. Recent hebben we NS, KLM, Nationale Nederlanden en Randstad geholpen met het bouwen en implementeren van hun design systems.

Nils van den Broek

Verder praten over design systems?

Nils van den Broek — Founder

nils@valsplat.nl 020 330 54 54