Je bent altijd op zoek naar nieuwe kansen voor je merk of product. Je wil bijvoorbeeld een nieuwe doelgroep aantrekken. Je product uitbreiden. Of je wil een nieuwe propositie in de markt zetten. Dan is het tijd om de behoeften van je klanten te leren kennen. Want alleen dan vind je die kansen, en kun je hun leven verrijken met de juiste oplossingen. 

Met exploratief onderzoek kijken we verder dan alleen je dienst of product. We leven mee met klanten. We leren wat hen motiveert en frustreert, welke doelen ze willen behalen en wat daar invloed op heeft. Zo begrijp je de klant door en door, en zie je kansen waar je op in kan spelen.

  • Onze interviewers zijn getraind op doorvragen en kennen de juiste technieken om latente behoeftes van mensen boven water te krijgen.
  • We hebben jarenlange ervaring met uiteenlopende methodes voor exploratief onderzoek; van dagboekstudies tot in-context onderzoek.

  • In onze rapportages en workshops brengen we de klant tot leven, zodat ook jouw team en stakeholders de klanten echt gaan begrijpen.

Robbert Hesp

Laten we kennismaken!

Robbert Hesp — Account Lead

robbert.hesp@valsplat.nl 020 330 54 54

Hoe werkt exploratief onderzoek

Exploratief onderzoek wordt ook wel discovery-onderzoek, generatief onderzoek of problem space-onderzoek genoemd. Het is altijd een verkennend onderzoek waarin de klant centraal staat. Als méns – niet als gebruiker van een product. 

Wij helpen in de leefwereld van de klant te stappen. We komen dichtbij, en volgen ze precies waar ze zelf vaak te vinden zijn. Daar kiezen we een passende methode voor, afhankelijk van de onderzoeksvraag.

Dagboekstudie

Een goed voorbeeld van zo’n methode is een dagboekstudie. Met behulp van bijvoorbeeld Whatsapp blijven we dagelijks in contact met mensen. Zo kunnen we hun gedrag en overwegingen rondom een onderwerp op de voet volgen. Soms voor een week of zelfs een maand. Sommige onderwerpen kun je nu eenmaal niet goed in een momentopname vangen, maar ze door een ontwikkeling te laten volgen. Met als resultaat een volle, kleurrijke bak aan data: van appjes tot voice-memo’s, screenshots, foto’s en video’s.

Diepte-interviews

Diepte-interviews zetten we in als we op zoek zijn naar latente behoeftes van een doelgroep. In deze gesprekken gaan we – de naam zegt het al – de diepte in over een bepaald onderwerp. We gebruiken tools als generatieve technieken of laddering om verborgen golden nuggets op te graven. Inzichten die een probleemgebied blootleggen, en aan de basis staan van nieuwe oplossingen.

In-context onderzoek

Vaak doen we exploratief onderzoek niet in het lab, maar op de plek waar jouw klanten zich bevinden. We spreken of observeren mensen in het wild’. Zo zien, horen en snappen we waar de kansen liggen om de klantervaringen te verbeteren. 

Van probleem naar oplossing

De inzichten uit exploratief onderzoek vormen een belangrijke basis waar je steeds op terug kan grijpen. Daarom zorgen we ervoor dat inzichten op een levendige manier worden vastgelegd. Zodat zowel jij als je team precies begrijpt wie de doelgroep is. 

Na afloop van het onderzoek nodigen we jullie uit voor een ideation-workshop. In deze workshop gaan we aan de slag met de inzichten en helpen we jullie om de gevonden behoeften en kansen te vertalen in de richting van de eerste oplossingen. 

Zo zorgen we ervoor dat je weer een stap verder kunt kijken, en oplossingen kunt creëren vanuit het perspectief van jouw doelgroep.

Robbert Hesp

Laten we kennismaken!

Robbert Hesp — Account Lead

robbert.hesp@valsplat.nl 020 330 54 54