Als je een volwassen CX organisatie wilt waarin klanten centraal staan, draaien we aan drie knoppen: mindset, skillset, toolset.

Het begint allemaal bij de mindset. Iedereen in je organisatie moet doordrongen zijn van het feit dat klanten op één staan, en wat de waarde ervan is. We formuleren een CX visie en we zorgen ervoor dat-ie breed gedragen wordt. 

Dan heb je nog de skillset: om de klant centraal te zetten, zijn de juiste research skills nodig. Een duidelijke way of working. Wij trainen je mensen, we stellen je team samen. Zodat je ook echt aan de slag kunt en het niet alleen bij een visie blijft. 

Tot slot is er de toolset. We zorgen voor labs, werving en tools waar jullie inzichten centraal kunnen delen. Het hele proces rondom onderzoek moet zo soepel en laagdrempelig mogelijk worden ingericht. Zodat klanten betrekken een makkie wordt.

Een groep Valsplatters die de verte inkijkt door een verrekijker

Waar beginnen we?

Het neerzetten van een sterke CX Strategie & Organisatie is geen kleine klus. Voordat we aan de slag gaan, doen we een Maturity scan. Deze scan zorgt voor overzicht, voor helderheid. Het maakt twee dingen inzichtelijk:
 

  1. De status quo. Waar staan we nu qua UX maturity? Is er bijvoorbeeld al een CX visie? Welke tools worden nu gebruikt? Welke rol speelt de klant in jullie processen?
     
  2. De weg vooruit. Wat zijn de volgende stappen die we kunnen zetten om meer UX mature te worden? Wat kan meteen en wat moet nog even wachten?
     

Als de context helder is, gaan we meters maken. We zorgen onder andere voor de centralisatie van klantinzichten, journey management, de juiste tools, het implementeren van CX metrics. We werken volgens een strak plan. We zorgen ervoor dat het steeds makkelijker wordt om de klant te betrekken bij de ontwikkeling van jullie producten, diensten en organisatie.

Een onderzoeker en respondent tegenover elkaar in het lab

Wat levert klantgericht werken nou eigenlijk op?

Heel veel, maar dit vat het wel samen:
 

  1. Een duurzame organisatie. Blije klanten zijn loyaler en meer betrokken bij je product of dienst. En dat is natuurlijk goed voor de toekomst van je organisatie.
     
  2. Kostenbesparing. Als je de ervaringen en wensen van de klant continu en vroeg in het proces meeneemt, maak je vaker de juiste keuzes. Je tackelt problemen vroeg. Je kunt snel verbeteren. Dat verkleint de kans op dure redesigns.
Twee mensen die overleggen aan een tafel

De digitale wereld moet menselijker

Digitalisering heeft een grote impact op de samenleving. En die impact is niet altijd positief. Te veel digitale producten en diensten verspillen kostbare tijd, sluiten mensen uit of voegen simpelweg niks toe.

Als onderzoekers en ontwerpers, als makers van digitale producten, voelen we een grote verantwoordelijkheid om het beter te doen. We zorgen ervoor dat onze producten waardevol zijn, dat ze wél iets toevoegen. Dat ze toegankelijk zijn en niemand uitsluiten. De digitale kloof groeit – wij proberen m met elk project weer wat kleiner te maken.

Anne van der Veen

De klant een serieuze plek geven in je organisatie?

Anne van der Veen — Lead CX Strategie en Organisatie

anne.vanderveen@valsplat.nl 020 330 54 54