Fundamenteel onderzoek betekent dat je klanten observeert, in hun wereld duikt en goed naar hun verhalen luistert. Wat drijft ze? Waar dromen ze van? Wat voelen ze?

De inzichten die voortkomen uit fundamenteel onderzoek zijn de perfecte basis voor het ontwerpen van nieuwe oplossingen of de toekomst van je organisatie. Dat heeft een simpele reden: dieperliggende behoeften veranderen zelden. Dus wanneer je erop bouwt, is je product, dienst of organisatie niet alleen nú relevant: je kunt er jaren mee vooruit.

Hoe ziet fundamenteel onderzoek eruit?

Fundamenteel onderzoek kent allerlei vormen. Maar het volgt vaak dezelfde structuur.

We starten meestal met een dagboekstudie om respondenten op te warmen. We stellen ze vragen en laten ze wat opdrachten doen voordat ze naar ons (online) lab komen voor het interview. Dat geeft ons een eerste indruk en plaatst het onderwerp top of mind bij de respondent – dat zorgt voor meer diepgang tijdens het interview.

Na de dagboekstudie doen we vaak groepsinterviews, een-op-een diepte-interviews of in-context onderzoek. We gebruiken input uit de dagboekstudie, doen creatieve oefeningen en triggeren mensen met afbeeldingen en woorden om dieperliggende verhalen en ervaringen boven water te halen.

Researcher watching a group interview from the observation room in our lab
Vanuit onze observatieruimte kijk je op groot scherm mee met de interviews

Als we na de interviews nog twijfelen over bepaalde inzichten, zetten we een online survey uit om prioriteit en nuance aan te brengen.

Zodra we de inzichten verzameld hebben, maken we ze toegankelijk door bijvoorbeeld customer journeys of stereotypes op te stellen. Beide maken op een simpele manier inzichtelijk hoe de wereld van je klanten eruit ziet.

Zodra je fundamentele onderzoek erop zit, heb je een stevige basis voor het bedenken en verkennen van nieuwe ideeën.

We weten hoe je grondig onderzoek doet

We doen al meer dan tien jaar fundamenteel onderzoek. We hebben gevestigde bedrijven zoals Eneco en PostNL geholpen met het herdefiniëren van hun online strategie op basis van klantinzichten. Maar we hebben ook start-ups, zoals Soulpicks, geholpen met het neerzetten van een sterke propositie.

Nils van den Broek

Wil je onderzoek doen?

Nils van den Broek — Founder

nils@valsplat.nl 020 330 54 54