NLZIET biedt een moderne manier om traditionele televisie te kijken. Ze brengen meer dan dertig zenders samen in één app. Daarnaast hebben ze video on demand (VOD) content van hoge kwaliteit en opties om reclamevrij te kijken. Zo kunnen mensen hun favoriete series en tv shows makkelijk volgen – waar ze ook zijn en precies zoals ze het willen. Wij zijn fan.
De uitdaging
Het oude NLZIET was te veel gebouwd vanuit de wensen en behoeften van deelnemende zenders. Niet vanuit de kijker. NLZIET wilde dat omdraaien, dus het werd tijd voor een redesign van de app.
De oplossing
Een redesign met de kijker centraal? Say less. We doken in NLZIET’s verhaal en de wereld van hun klanten. Van daaruit hebben we samen een nieuw platform neergezet.
Duizend-en-een ideeën – met welke gaan we verder?
Als we aan een redesign werken, beginnen we met onderzoek. Je moet je markt en klanten tenslotte goed begrijpen om iets te maken wat de moeite waard is.
NLZIET had al bakken met informatie en kennis waar we uit konden putten. We vulden het aan met een korte online survey om nog wat ‘kennisgaten’ te dichten en gingen aan de slag: in een sprint van één week hebben we allerlei ideeën en aannames vertaald naar een grof prototype om te testen wat werkt, en wat niet.
Het eerste prototype bevatte een aantal concepten waar we graag meer over wilden leren. Een ‘verras me’ knop, bijvoorbeeld. Een mogelijkheid om te zien wat je vrienden kijken om daar inspiratie uit te halen. En een functie om specifieke onderwerpen zoals voetbal, voeding of natuur te volgen.
Zoals je ziet in de screenshots hieronder, lieten we visual design in het concept achterwege – we wilden niet dat mensen zouden reageren op ‘look en feel’. Het ging puur om de ideeën.
Een concept en duidelijke richtlijnen
Na de eerste sprint, stond het concept op hoofdlijnen. We wisten wat kijkers wilden. Over welke ideeën ze enthousiast waren. En welke ideeën ze minder zagen zitten. Hoe nu verder?
Om ervoor te zorgen dat je tijdens het ontwerpen snel kunt schakelen en gemakkelijk keuzes kunt maken, is het slim om richtlijnen op te stellen. Dus voordat we verder gingen met het uitwerken van het concept en het maken van schermen, formuleerden we samen met NLZIET een productvisie en design principes.
Een productvisie is een soort moonshot. Het verheldert waar je je product ziet in de toekomst. En het brengt focus aan in het ontwerpproces.
Design principes zijn regels die je als uitgangspunt neemt tijdens het ontwerpen. Het maakt designwerk makkelijker, consistenter, beter en sneller – om maar een paar voordelen te noemen.
Aan de slag met de schermen
Met het concept, de productvisie en design principes op zak, zijn we de app samen met designers van NLZIET in detail uit gaan werken.
We begonnen met wireframen voor mobiel (desktop en tablet volgden later). Parallel daaraan werkten we een visuele identiteit uit voor het nieuwe NLZIET. Stap voor stap raakten de nieuwe visuele stijl en het interactie ontwerp met elkaar vervlochten. De keuzes die we maakten legden we vast in het NLZIET design system. En gaandeweg droegen we schermen over aan development.
In wekelijkse design reviews liepen we de belangrijkste stakeholders door de laatste designs heen. Zo hielden we de organisatie betrokken en verloren we de business needs nooit uit het oog.
Wat we met al het bovenstaande eigenlijk zeggen, is dit: een redesign betekent grondig én praktisch werken. Het betekent samen optrekken. Je markt en klanten door en door kennen. Stakeholders in de loop houden. Richtlijnen opstellen. Een design system bijhouden. En schermen in detail uitwerken zodat developers er makkelijk mee aan de slag kunnen.
Het nieuwe NLZIET staat ondertussen alweer een tijdje live. Heb je het al gecheckt?