Service Design is veel meer dan eenmalig een goede dienst of een goed product ontwikkelen.
Het is een continu proces. Je haalt inzichten op. Je leert alles over de wensen en behoeften van je klanten. Op basis van die inzichten kom je met verbeteringen en innovaties. Zo zorg je ervoor dat je bijblijft in een markt die snel verandert, of beter nog: zo zorg je ervoor dat je voorop loopt en verandering in gang zet waar dat nodig is. Je wordt een aanjager. Een organisatie waar andere organisaties naar kijken.
Service Design gaat in essentie om drie dingen: begrijpen, verbeteren, innoveren.

Het begint bij begrip
Veel organisaties gebruiken nog een traditioneel innovatiemodel. Er komen ideeën vanuit verschillende hoeken van de organisatie, of er is een nieuwe technologie waar ze ‘iets mee moeten’ – je kent het waarschijnlijk wel. Er wordt van alles ontwikkeld zonder goed te begrijpen wat er bij de klant speelt. En dat is zonde.
Service Design en innovatie begint voor ons bij je gebruiker of klant. Voor wie maak je je oplossing? Wat zijn hun behoeften? Een succesvolle dienst of een waardevol product start altijd met diepgaand begrip van wat je klanten willen.
Als dat begrip er nog niet is, trap je af met Exploratief Onderzoek. Onderzoek is nooit eenmalig – je doet het continu, in kleine stapjes. Door je klanten goed te kennen, door ze altijd te volgen, ontdek je waar je bestaande dienstverlening beter kan. En je ziet waar kansen liggen om het helemaal anders te doen, om te innoveren.

Verbeteren en innoveren
Met alleen begrip heb je eigenlijk nog niks. Je hebt concrete oplossingen nodig. Maar hoe pak je dat aan? Waar liggen de grootste kansen? Moeten we verbeteren wat we al hebben? Of moeten we iets heel nieuws ontwikkelen?
Soms kies je voor verbeteren. Service Design gaat verder dan een knop, een kleine interactie of een pagina. Het gaat over de hele dienstverlening. We bedenken oplossingen op de juiste plekken, zodat we het geheel beter maken. Dat betekent afstemmen met verschillende teams, stakeholder management. Je moet je organisatie meekrijgen – daar helpen we bij.
Soms kies je voor innoveren. Een goede innovatie is meer dan het inkoppen van een kans in de markt. Het moet passen bij je business, het moet (technisch) haalbaar zijn. We helpen je stap voor stap je nieuwe propositie te ontwikkelen. We ontwerpen de dienst of het product, we denken mee over het business model. Je innovatie moet waarde toevoegen aan alle kanten: je organisatie, de klant, de samenleving.

Klinkt goed, maar waar begin ik?
Daar helpen wij je bij. We helpen je met het optuigen van een gestructureerd innovatieproces. We kijken welke manier van werken past: centraal, decentraal. We helpen je om continu onderzoek te doen, om ideeën te ontwerpen en ontwikkelen, om ze te testen. We stomen je klaar, zodat je snel de vruchten kan plukken:
- Slim inspelen op kansen.
- Pro-actief werken in plaats van reactief.
- Je volgt concurrenten niet – zij volgen jou.
- Een ultieme klantervaring.

De digitale wereld moet menselijker
Digitalisering heeft een grote impact op de samenleving. En die impact is niet altijd positief. Te veel digitale producten en diensten verspillen kostbare tijd, sluiten mensen uit of voegen simpelweg niks toe.
Als onderzoekers en ontwerpers, als makers van digitale producten, voelen we een grote verantwoordelijkheid om het beter te doen. We zorgen ervoor dat onze producten waardevol zijn, dat ze wél iets toevoegen. Dat ze toegankelijk zijn en niemand uitsluiten. De digitale kloof groeit – wij proberen ‘m met elk project weer wat kleiner te maken.

Klaar om je klanten te leren kennen?
Lia Bardoel — Lead Service Design & Innovatie
lia.bardoel@valsplat.nl LinkedIn