Voor goed design is inzicht nodig. Alleen als je heel goed begrijpt wie je klanten zijn, kun je een succesvol digitaal product maken. Dat betekent dat je in gesprek moet met je gebruikers. Dat je onderzoek moet doen. En niet één keer, maar continu. Je houdt een vinger aan de pols. Je legt ideeën voor. Je scherpt je design aan. Dat constante samenspel tussen onderzoek en ontwerp – dat noemen we Design by insight.

Discovery en delivery

Design by insight is een werkwijze. Het is de manier waarop wij digitale diensten en producten ontwerpen. Het bestaat uit twee onderdelen: discovery en delivery.

De discovery-delivery loop: een oneindige lus

Discovery

In de discovery fase leren we je gebruikers door en door kennen. We duiken in hun wereld om te ontdekken wie ze precies zijn. We leren wat ze willen, waar ze over dromen. We bepalen richting, we bedenken oplossingen, we ontwerpen en testen concepten. We zorgen ervoor dat je digitale product of dienst fundamenteel goed in elkaar zit. Zodat je met zekerheid en vertrouwen kan gaan bouwen.

Hoe ziet discovery er in praktijk uit? 

Delivery

In de delivery fase focussen we vooral op het uitwerken en optimaliseren van je product of dienst. De basis staat, nu moet het ontwerp perfect. Elke interactie moet kloppen. Het moet intuïtief en makkelijk werken. We testen in ons lab. We leren hoe klanten je product ervaren. We zetten het live en zien hoe het écht gebruikt wordt. We scherpen aan. Telkens weer. Totdat je digitale dienst of product staat als een huis.

Hoe ziet delivery er in praktijk uit?

Complexe uitdaging? Kom maar op

We doen al meer dan 20 jaar research en design. In die tijd hebben we heel wat uitdagingen opgelost. We hielpen het Ministerie van VWS met het ontwikkelen van een corona-app waar heel Nederland mee uit de voeten kon. We hielpen Auping om hun winkelervaring te vertalen naar een online omgeving. Hoe complexer de uitdaging, hoe leuker het wordt. We houden ervan als iets radicaal anders moet. We storten ons op een probleem. We werken samen met onze klanten in kleine teams. We doen korte research en design iteraties. We zijn kritisch. We dagen je uit om gewaagde keuzes te maken. Zo komen we snel tot oplossingen voor complexe problemen.

Design waar je jaren mee vooruit kan

Natuurlijk: je product moet een mooie smoel hebben. Maar we maken geen flashy design waar je morgen weer op uitgekeken bent. We springen niet op de laatste trends. We maken liever iets dat over 5 jaar nog net zo actueel is. Iets dat tijdloos is. 

De digitale wereld moet menselijker

Digitalisering heeft een grote impact op de samenleving. En die impact is niet altijd positief. Te veel digitale producten en diensten verspillen kostbare tijd, sluiten mensen uit of voegen simpelweg niks toe.

Als onderzoekers en ontwerpers, als makers van digitale producten, voelen we een grote verantwoordelijkheid om het beter te doen. We zorgen ervoor dat onze producten waardevol zijn, dat ze wél iets toevoegen. Dat ze toegankelijk zijn en niemand uitsluiten. De digitale kloof groeit – wij proberen m met elk project weer wat kleiner te maken.

Bjorn Post

Verder praten?

Bjorn Post — Lead Product Design

bjorn@valsplat.nl 020 330 54 54