Ze is dé Hero van haar tijd. Voor bijna elk feest ontvangt ze een uitnodiging in gouden krulletters. Ze streeft naar een schone, eerlijke wereld waarin de 17 Sustainable Development Goals van de VN gehaald zijn. Ondanks eeuwige beschuldigingen van hypocrisie zet ze vastberaden door. Over The Idealist wordt zo vaak gepraat dat ze zelfs in je eigen hoofd is gaan zitten. Ze is de vermanende stem die elke vleeseter hoort bij berichten over misstanden in de vee-industrie. Ze is alert op elke vorm van armoede, uitbuiting en ongelijkheid. Want ze kent alle onderzoeksfeiten. En ze heeft gelijk. Dat weet zij, en dat weet jij – of je wil het gewoon niet weten.

Superpowers

  • X‑ray ogen: ze scant in hoeverre je bedrijf bijdraagt aan een betere wereld

  • Erkent daarbij groene initiatieven: ze ziet direct wat al wél goed gaat.

  • Ziet ook wat er niet goed gaat: ontdekt verdoezelde feiten en onthult ze.

  • Tough love: ze geeft directe feedback om morele waarden te versterken.

  • Ontwikkelt duurzame langetermijnplannen: rolt een praktisch plan uit dat past bij je merk en waarmee je vooruit kunt

Kryptonite

  • Greenwashing: het is verleidelijk het goede imago van The Idealist te gebruiken om je eigen marketing op te poetsen en dingen te verhullen, zoals in dit voorbeeld van Shell.

  • Wees alert op dubbele impact: een app waarop je makkelijk kleding kunt verkopen lijkt positief, maar wakkert ook consumentisme aan. Dit tart weer een ander doel van de VN: het stoppen van armoede. Veel kleding wordt immers onder erbarmelijke omstandigheden gemaakt in lagelonenlanden.

The Idealist in de praktijk

The Idealist zit duidelijk in een app als Too good to go: hier kun je eten afhalen bij winkels en supermarkten dat anders wordt weggegooid. Of bij het aanbieden van een ecovriendelijke bezorgoptie en herbruikbare verpakkingen bij bestellingen op bol​.com.

Een lichtend voorbeeld van hoe een bedrijf goed’ kan zijn en doen: het kledingmerk Patagonia. Zij doneren al hun winsten aan goede doelen.

Bondgenoot

The Idealist is dik bevriend met de Includer: samen strijden ze voor een wereld die beter is voor klimaat én mens.

Aartsvijand

Met The Cashier heeft ze ellenlange discussies: duurzaamheid is nu eenmaal duur, en The Cashier wil onderaan de streep wel dat het financieel ook iets oplevert.

Ook The Artist kan wel eens met zijn ogen rollen: hij is er juist om voor om de lelijkheid te verbloemen en pakketjes schroot van een dun laagje chroom te voorzien. TerwijI The Idealist totaal niet om uiterlijkheden geeft: vlees eten is fout, melk drinken is fout. Daar kunnen keurmerken van de voedselindustrie (een typisch spelletje tussen The Cashier en The Artist) helemaal niks aan veranderen.

Samenvatting

The Idealist scant je product, en weet daarna haarfijn uit te leggen wat wat daarvan bijdraagt aan een betere wereld – en wat niet. Ze ziet kansen, bedenkt oplossingen. Ja, ze is een bemoeial, ja, ze is soms extreem en nee, ze zal nooit inbinden. Maar laat haar uitpraten. Ze heeft namelijk onderaan de streep gewoon gelijk. Er is altijd íets dat je kunt doen.

Wil je de Heroes of Value leren kennen tijdens een workshop?

Vraag een gratis kaartenset aan. In onze bijbehorende workshop leer je hoe je de Heroes praktisch kunt inzetten om je product of dienst te verbeteren.

Robbert Hesp

Meer weten over de Heroes of Value? Laten we kennismaken!

Robbert Hesp — Account Lead

robbert.hesp@valsplat.nl 020 330 54 54