Er is niemand die de titel Hero meer verdient dan The Includer. En dat heeft ze alleen al te danken aan het feit dat ze opkomt voor mensen met een beperking. Haar jarenlange inzet heeft zich gelukkig uitbetaald: inclusiviteit is steeds meer de norm, en de WCAG-richtlijnen voor digitale toegankelijkheid zijn verplicht in (semi-)publieke sectoren. Iedereen heeft volgens The Includer het recht op toegang. Wat je beperking ook is, en of het nou om toegang tot websites, een festival of de maatschappij in z’n geheel gaat.
Daarbij is het woord ‘beperkingen’ breder dan je denkt. Het gaat niet alleen over toegankelijkheid, maar ook over inclusiviteit: hoe kunnen we gelijke kansen creëren? Hoe kan iedereen zich gehoord, gezien en gerespecteerd voelen?
Superpowers
Oprecht en zorgzaam: de intenties niemand te willen buitensluiten komen voort uit de beste bedoelingen.
Extreem rechtvaardigheidsgevoel: The Includer komt op voor de rechten van iedereen met een beperking en marginale groepen.
The Includer heeft de toekomst: wie haar volledig links laat liggen, doet ook zichzelf tekort.
Hoe meer mensen van je product of dienst gebruik kunnen maken, hoe beter.
Kryptonite
Soms twijfelachtig: moet je bijvoorbeeld een app voor leaseauto’s toegankelijk maken voor visueel beperkten die toch geen auto rijden?
Kansenongelijkheid begint vaak al bij je eigen team: als je designers allemaal universitair opgeleide kaaskoppen zijn, wees je dan zeer bewust van de lens die dat met zich meebrengt.
Toegankelijkheid voor ieder individu is een nobel, maar onhaalbaar streven: er is altijd wel iemand die je buitensluit.
Je dienst accessible maken is duur en tijdrovend.
The Includer in de praktijk
The Includer is alomtegenwoordig. Online betekent het dat kleuren, lettertypen en fonts voldoen aan WCAG-richtlijnen voor visueel beperkten, dat je sites kunt laten voorlezen en dat teksten een begrijpelijk B1-niveau hebben. Offline zie je The Includer in een platform voor rolstoelers op een festival, een boardwalk op het strand, genderneutrale toiletten en gebeds- en kolfruimtes op kantoren.
Aartsvijand
Met The Cashier is ze geen vrienden: accessibility kost geld en tijd, en levert niet altijd iets op. En ook The Artist ziet haar liever gaan dan komen: WCAG-richtlijnen leveren niet echt sexy design op, en ‘saaiere’ teksten.
Bondgenoot
Met The Idealist kan ze lezen en schrijven: gelijke rechten voor iedereen zijn immers ook Sustainable Development Goals.
Samenvatting
Het doel van The Includer is helder: ze wil dat iedereen, of in elk geval het grootste gedeelte van de wereld mee kan doen. Voor je product of dienst zijn de WCAG-richtlijnen belangrijk om mee te laten wegen. Immers: hoe meer gebruikers, hoe beter. Al is het een illusie om voor iedereen toegankelijk te zijn.
Wil je de Heroes of Value leren kennen tijdens een workshop?
Vraag een gratis kaartenset aan. In onze bijbehorende workshop leer je hoe je de Heroes praktisch kunt inzetten om je product of dienst te verbeteren.
Meer weten over de Heroes of Value? Laten we kennismaken!
Robbert Hesp — Account Lead
robbert.hesp@valsplat.nl 020 330 54 54